Sejarah 5 Generasi Komputer

Your comment You are on Fakta, Informasi Edit posts?
Setiap generasi komputer dicirikan oleh pembangunan utama teknologi yang mengubah cara komputer beroperasi, menyebabkan peranti yang semakin kecil, lebih murah, lebih berkuasa dan lebih cekap dan boleh dipercayai.


Sejarah pembangunan komputer sering disebut dalam rujukan kepada generasi yang berbeza peranti pengkomputeran. Setiap generasi komputer dicirikan oleh pembangunan utama teknologi yang mengubah cara komputer beroperasi, menyebabkan peranti yang semakin kecil, lebih murah, lebih berkuasa dan lebih cekap dan boleh dipercayai. Baca tentang setiap generasi dan perkembangan yang membawa kepada peranti semasa yang kita gunakan hari ini.

 Generasi Pertama Tiub Vakum (1940-1956)


Komputer mula digunakan tiub vakum untuk gendang dan litar magnetik untuk memori, dan selalu besar, mengambil seluruh bilik. Mereka sangat mahal untuk mengendalikan dan di samping menggunakan banyak tenaga elektrik, menghasilkan banyak haba, yang sering menyebabkan kerosakan.


Komputer generasi pertama bergantung kepada bahasa mesin, bahasa paling rendah peringkat pengaturcaraan difahami oleh komputer, untuk melakukan operasi, dan mereka hanya dapat menyelesaikan satu masalah pada satu masa. Input adalah berdasarkan kad menumbuk dan pita kertas, dan output telah dipaparkan pada cetakan.

Komputer ENIAC dan UNIVAC adalah contoh alat-alat komputer generasi pertama. UNIVAC ini merupakan komputer komersial pertama yang disampaikan kepada pelanggan perniagaan, Biro Banci Amerika Syarikat pada tahun 1951.

Generasi Kedua (1956-1963) Transistor


Transistor menggantikan tiub vakum dan diiringi dalam generasi kedua komputer. Transistor telah dicipta pada tahun 1947 tetapi tidak melihat penggunaan secara meluas dalam komputer sehingga akhir 1950-an. Transistor itu jauh lebih tinggi daripada tiub vakum, membenarkan komputer menjadi lebih kecil, lebih cepat, lebih murah, lebih cekap tenaga dan lebih dipercayai daripada pendahulunya generasi pertama mereka. Walaupun transistor masih menghasilkan banyak haba yang memudahkan komputer kepada kerosakan, ia merupakan peningkatan besar berbanding tiub vakum. Komputer generasi kedua masih bergantung pada kad tebuk untuk input dan cetakan untuk output.


Komputer generasi kedua berpindah dari binari samar bahasa mesin dengan bahasa simbolik, atau perhimpunan, yang membenarkan pengaturcara untuk menentukan arahan dalam perkataan. Bahasa pengaturcaraan peringkat tinggi juga sedang dibangunkan pada masa ini, seperti versi awal COBOL dan FORTRAN. Ini juga merupakan komputer pertama yang disimpan arahan dalam ingatan, mereka yang berpindah dari gendang kepada teknologi magnet teras magnet.

Komputer generasi kedua ini telah dibangunkan bagi industri tenaga atom.

Generasi Ketiga (1964-1971) Litar Bersepadu


Pembangunan litar bersepadu adalah lambang generasi ketiga komputer. Transistor telah miniaturized dan diletakkan di atas cip silikon, yang disebut semikonduktor, yang secara drastik meningkatkan kelajuan dan kecekapan komputer.


Daripada menumbuk kad dan cetakan, pengguna berinteraksi dengan komputer generasi ketiga melalui keyboard dan monitor dan diantaramukakan dengan sistem operasi, yang membenarkan peranti untuk menjalankan aplikasi yang berbeza pada satu masa dengan program utama yang dipantau memori. Komputer untuk pertama kalinya menjadi diakses oleh khalayak ramai kerana mereka lebih kecil dan lebih murah daripada senior-senior mereka.

Generasi Keempat (1971-Sekarang) Mikropemproses


Mikropemproses membawa generasi keempat komputer, seperti beribu-ribu litar bersepadu telah dibina ke dalam cip silikon tunggal. Apa dalam generasi pertama diisi bilik keseluruhan kini boleh muat dalam tapak tangan. Intel 4004 cip, yang dibangunkan pada tahun 1971, yang terletak semua komponen komputer dari unit pemprosesan pusat dan memori untuk input/output kawalan-pada cip tunggal.

Pada tahun 1981 IBM memperkenalkan komputer pertamanya untuk pengguna rumah, dan pada tahun 1984 Apple memperkenalkan Macintosh. Mikropemproses juga berpindah daripada alam komputer meja dan dalam banyak bidang kehidupan sebagai lebih dan lebih banyak produk setiap hari mula menggunakan mikropemproses.


Oleh kerana komputer kecil menjadi lebih berkuasa, mereka boleh dikaitkan bersama-sama dengan rangkaian bentuk, yang akhirnya membawa kepada pembangunan Internet. Komputer generasi keempat juga menyaksikan pembangunan GUIs, tikus dan peranti pegang tangan.

Generasi Kelima (Present and Beyond) Kepintaran Buatan


Kelima peranti komputer generasi, berasaskan kecerdasan buatan, masih dalam pembangunan, walaupun terdapat beberapa aplikasi, seperti suara, yang digunakan hari ini. Penggunaan pemprosesan selari superkonduktor dan membantu untuk membuat kecerdasan buatan realiti. Kuantum pengiraan dan molekul dan nanoteknologi radikal akan berubah wajah komputer pada tahun-tahun akan datang. Matlamat komputer generasi kelima adalah untuk membangunkan peranti yang bertindak balas terhadap input bahasa asli dan dapat belajar dan organisasi sendiri.

Kecerdasan buatan (AI) merupakan kepintaran mesin dan cabang sains komputer yang bertujuan untuk mewujudkan itu. Buku teks AI menentukan bidang sebagai "kajian dan reka bentuk agen pintar" di mana ejen yang bijak adalah sistem yang menganggap alam sekitar dan mengambil tindakan yang memaksimumkan peluang mencapai kejayaan. John McCarthy, yang dicipta jangka pada tahun 1956, mendefinisikan ia sebagai "sains dan kejuruteraan membuat mesin pintar."


Bidang ini diasaskan pada tuntutan bahawa harta tengah manusia, kebijaksanaan-kebijaksanaan yang Homo sapiens-boleh jadi tepat diterangkan bahawa ia boleh simulasi oleh mesin. Ini menimbulkan isu falsafah mengenai sifat minda dan etika mencipta makhluk buatan, isu-isu yang telah ditangani oleh fiksyen mitos, dan falsafah sejak zaman kuno. Kecerdasan buatan telah menjadi keyakinan, tetapi juga telah mengalami pelbagai rintangan dan, hari ini, telah menjadi bahagian yang penting dalam industri teknologi, menyediakan mengangkat berat bagi banyak masalah yang paling sukar dalam sains komputer.


AI penyelidikan adalah sangat teknikal dan khusus, sangat dibahagikan kepada subfields yang sering gagal untuk berkomunikasi antara satu sama lain. Subfields membesar di institusi tertentu, kerja penyelidik individu, penyelesaian masalah tertentu, perbezaan lamanya berpendapat tentang bagaimana AI perlu dilakukan dan penggunaan secara meluas alat berbeza. Masalah utama AI termasuk ciri-ciri seperti pemikiran, pengetahuan, perancangan, pembelajaran, komunikasi persepsi, dan kebolehan untuk bergerak dan memanipulasi objek. Ketua perisikan (atau "kuat AI") masih antara matlamat jangka bidang yang panjang.

« Previous
 
Next »
 

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...