Kebanyakkan sistem operasi utama di dunia ini menyediakan paparan antara muka. Aplikasi biasanya menggunakan elemen GUI yang datang dengan sistem operasi dan menambah idea serta unsur-unsur paparan antara muka mereka sendiri. Paparan antara muka(GUI) ini kadang kala menggunakan satu atau lebih metafora untuk objek yang biasa anda lihat dalam kehidupan sebenar, seperti paparan muka(Desktop), pandangan daripada tingkap, ataupun susun atur barangan di dalam sebuah bangunan. Elemen GUI ini termasuk perkara-perkara seperti butang(button), bar tatal(scrollbar), ikon imej, tetikus, dan secara kasarnya masih banyak lagi elemen yang akan dicipta. Dengan peningkatan penggunaan multimedia sebagai sebahagian daripada GUI, bunyi, suara, video, dan juga antara muka realiti maya(virtual reality interfaces) juga di lihat menjadi sebahagian daripada GUI untuk kebanyakkan aplikasi. Sistem paparan antara muka bersama dengan peranti input(input devices) kadangkala dirujuk sebagai "lihat dan rasa".
Paparan antara muka pengguna ini sudah biasa kita lihat sama ada dalam sistem operasi Mac atau Windows dan aplikasi mereka juga berasal dari Makmal Penyelidikan Xerox Palo Alto(Xerox Palo Alto Research Laboratory) pada akhir tahun 1970-an. Apple menggunakannya dalam komputer Macintosh pertama mereka. Kemudian, Microsoft menggunakan idea yang sama dalam versi pertama sistem operasi Windows mereka untuk komputer peribadi IBM(IBM-compatible PCs).
Apabila membuat satu-satu aplikasi itu, banyak alat yang berorientasikan objek wujud bagi memudahkan untuk menulis paparan antara muka pengguna. Setiap elemen paparan antara muka pengguna ditakrifkan sebagai kelas widget di mana anda boleh cipta objek dengan cepat untuk aplikasi anda. Anda boleh membuat kod atau mengubah suai kod itu yang boleh memberi tindak balas terhadap ransangan pengguna.
Sekian. Credit
0 comments:
Post a Comment